Прегледи: 1244 - Коментари: 0
ЗАЩО МАЛКОВИЧ ЛЪЖЕ?

ЗАЩО МАЛКОВИЧ ЛЪЖЕ?

Вчера, 07 ноември 2024 г, имаше протест срещу антибългарска постановка в НАРОДНИЯ театър "Иван Вазов".

Ясно е, че Васил Василев, директор на Светаята светих на българската култура няма никакво морално, а и ЕСТЕТИЧЕСКО право да осмива Паметта на българските войници /Вазов казва за тях: "Само ти, солдатино чудесни, всичко снесе на плещи си здрави, само ти, войнико неизвестни, нас спаси, България прослави!"/ и то на датата, в която побеждаваме сръбските окупатори. За него, като /не/спонтанен еничар на ксенофобско отношение към сънародниците си, отделно ще напишем.

Въпросът е дали Джон Малкович, един от доайените на Холивуд и английското кино е невинен и не е наясно какво е направил? В изкуството, респективно в театъра, още от времето на Гьоте има един ясен диалог между "Поезия и истина", както немският гений нарича своето поетическо кредо. За всеки творец с претенции, че е водещ, особено в Холивуд, житейската истина е редно да има поне някакво съзвучие с поетическата, т.е. изкуството не може да е лъжа срещу живота. Тук чувам кресливите гласове на квазиестети, че "ТО", изкуството е над живота, че може да покаже единичното и изключителното, случайното, че едва ли не може да отхвърля житейската истина, която може да е само временна, а "вечната истина" е друга, извън злободневната.

А дали е така? Нека да предположим, че творческата "свобода" на Малкович ще бъде така смела, както е била смела в София, да направи някаква постановка в Бронкс, кварталът на афроамериканци и латиноамериканци в Ню Йорк. Нека да предположим, все пак изкуството има проекцията да бъде свободно, че в тази пиеса има две-три подигравки срещу афроамериканци... Подигравки, че те са страхливи, нечистоплътни, агресивни, войнолюбци, дори подхвърлени само като "изпуснати набързо" реплики от НЯКОИ/НЯКОЙ от героите. Нещо повече – цяллостното звучене на тази постановка да е опозоряващо характера на африканската раса. Защото в антибългарската постановка, по текст на нобелиста Шоу, "цялостното звучене" е колкото антивоенно, то ЦЯЛОСТНО и противобългарско.

Нека си представим как ще реагират "Ню Йорк таймс" или "Уошингтън поуст" на тази естетическа свободна изява на талантливия артист и режисьор Джон Малкович. Веднага `ала гнусните обиди срещу Тръмп ще последва медийно-политическо освиркване във всички щати срещу постановчика. Може да има и съд и последваща присъда за "расизъм", а това, че всичкото е казано само като реплики от отделен актьор – забравете – публиката на демократите и епигоните им ще чернят и очернят доживот преуспелия Малкович. Сатирата в САЩ не е допустима спрямо определени групи и раси, само срещу белите е допустима и желана от някои привилигеровани групи и народчета. Никакво чувство за хумор и "самоирония" няма да спасят нетолерантния творец.

На нашия театрален гост това е ноторно ясно. Той – щом работи в Холивуд и е сравнително централно лице там – вижда кои са продуценти, на кого дават пари, осигуряват популярност и какви са "принципите" за успешна кариера. Холивуд, в сегашния си вид, е краен рупор на либералната пропаганда, като естетическото, ироничното, трагичното, водевилното е второстепенно, а във филмите в последните 10 години, откакто Доналд Тръмп е на хоризонта, е третостепенно.

На такива като Малкович трябва да се КАЖЕ с Български глас да си обират партакешите и подобни полит/НЕ/коректни "изкуства" да се реализират само в Бронкс!

Димитър КУНЕВ

Снимка: РодинаБг.ком




Потребител:


Коментар: